In dit artikel wordt uitgelegd welke stappen je kunt ondernemen als wij je site offline hebben geplaats. Het kan voorkomen dat je een e-mailbericht van ons krijgt met de melding dat uw website offline is gehaald. Dit is dan wegens verdachte scripts of bestanden. 

Inhoudsopgave

Waarom is mijn website offline gehaald?

Je website wordt door ons offline gehaald omdat er schadelijke bestanden op het pakket aanwezig zijn. Deze zijn schadelijk voor je pakket en de server. Met een verdacht script of schadelijke bestanden bedoelen we bestanden die niet op een webhostingpakket horen te staan. Het gaat dan om scripts voor spam, phishing of andere kwaadwillende activiteiten.

Hoe weet Neostrada dat mijn pakket verdachte scripts bevat?

Wij scannen alle webhosting pakketten dagelijks op deze scripts. Dit wordt gedaan door speciale software, die geïnstalleerd zijn op de servers en deze scans uitvoeren.

Hoe zijn deze verdachte scripts op mijn pakket terechtgekomen?

De kans is groot dat je webhostingpakket gehackt is. Een hacker kan via een lek script of een bug in de website je website binnendringen en hier ongewenste bestanden op plaatsen. Het is daarom altijd aan te raden om je website te updaten, zodra er een nieuwe versie van uw CMS-systeem beschikbaar is.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn website weer online komt?

We raden aan om je computer te scannen op eventuele virussen/malware. Dan staan er geen schadelijke bestanden meer op je computer.  We adviseren om daarna aan om alle bestanden op het webhostingpakket te doorlopen op vreemde bestanden met rare codes. Dit kan zowel in de bestandsnaam staan of in het bestand zelf.  Je kunt de bestanden van een leeg nieuw CMS-systeem downloaden en vervolgens vergelijken met je eigen bestanden. Je kunt dan snel de ongewenste bestanden opsporen en verwijderen. Zodra je deze stappen hebt genomen, raad ik aan om je website/CMS-systeem te updaten.

  • Stap 1: Scan je computer op eventuele virussen/malware
  • Stap 2: Loop alle bestanden op je webhostingpakket na op vreemde bestanden met codes.
  • Stap 4 indien van toepassing: Uw database connecties aan passen naar het nieuwe wachtwoord binnen uw website.

Kunnen jullie hier bij helpen?

Als je een mail van ons gehad hebt, ontvang je ook een instructie met een toelichting op waar de schadelijke bestanden zijn aangetroffen. Hiermee heb je een beter handvat om de schadelijke bestanden direct op te sporen. Neem contact met ons op zodra je dit hebt uitgevoerd. We kunnen dan nog eens een scan doen om te zien of alle schadelijke bestanden zijn opgeschoond. Kom je er niet uit, neem gerust contact op om te bespreken wat er moet gebeuren.